fredag 2 juni 2017

En liten plan...


Sega backintervaller igår. Varje tramptag sved i benen. Det kändes för jäkligt redan efter första, men jag lurade mig själv att köra det antal jag tänkt. Känslan var seg som sirap, men när jag sedan jämförde med min bästa tid uppför samma backe, låg jag bara 10 sek ifrån.
Ofta lurar jag mig själv när jag tränar och tävlar. Vet inte om det är själva kroppen man lurar eller om det är en del av hjärnan som lurar en annan del.
-Kör två intervaller, så är det bra sen tänker jag när det går segt. När jag gjort det säger min inre röst att bara två faktiskt inte är en intervallserie och så kör jag två till. Eller: -Det räcker med 5 idag. När jag gjort det kör jag 2 till, sen 2 till och sedan 1 till och vips var alla 10 avklarade. Samma på vissa tävlingar, när känslan är att man är trött vill bryta efter en halvtimme. -Vid nästa kilometermarkering bryter jag. -Nej, kör åtminstone 5 km till, så får vi se sen. -Upp för den där backen med bara. Fast nu går det ju utför, då kan du ju inte byta, drick och rulla istället! Vips 10km kvar, då är det ju löjligt att bryta när man kommit så långt. Kör i mål bara.
Jag kallar det Kexchokladmetoden. Från när jag var liten och åkte längd med pappa. Ibland ville man inte fortsätta. Satte sig ned i snön och surade lite. Pappa sa att bakom granen där borta låg det en kexchoklad. Den ville man ju ha, så då åkte man dit. Fast då var det en gran lite längre bort. Pappa såg fel. Till slut hade man kört den där 2km slingan. I bilen låg visst kexchokladen.

Jag är lite konstig för att jag tillämpar en liknande metod när jag betalar räkningar. Betalar en lite då och då. Några på förmiddagen och någon mitt på dagen och resterande på kvällen eller dagen efter. Det känns billigare så. Visst är jag konstig. Jag brukar tänka på det när jag själv tycker nån är konstig eller gör något konstigt. Att jag själv är lite konstig med. Då gör det inget.

Ni har jag i alla fall gjort upp (nästan) en plan för vilka tävlingar jag ska köra i juni. MTB-säsongen har hittills känns som semester. Bara 3 körda tävlingar som gett mersmak. Det är alldeles för kul att köra mountainbike.

Planen ser ut enligt följande:

4 juni Cykelrallarn
11 juni Lida Loop
17-18 juni Borås 2-dagars alernativt Varde, Danmark (UCIC2)
30 jun-2 Juli Engadin mtb.Giro, St Moritz, Schweiz (UCI S2)

En kort plan, men jag ta det lite som det kommer. Det är skönt att inte se det så långt fram, även om jag givetvis har tävlingar för juli och augusti som jag tänkt köra. Jag har bara inte f¨ått dem på pränt. Har kommit på att jag blir stressad av att se en helt fullbokad kalender, när allt är helt inrutat, samtidigt som en helt tom kalender ger mig en ostrukturerad känsla. Så jag antar att på något sätt lurar mig själv även här.


Håller på med en ny bild med cykeltema. Får se vartåt det bär. Känns lite som jag målat in mig i ett hörn, men det gör det nästan alltid. Så på nåt sätt ska det nog bli klart.
Något jag är sugen på i sommar är att ta mig an något ytterligare hemsideprojekt. Gärna något lite klurigt, så man får något att bita i. Känslan när man lyckats lösa något som inte varit solklart är så skönt, särskilt om man fått slita sitt hår på vägen. Har dock ingen idé på vad det skulle kunna vara, så tips och idéer emottages gärna. Håller i och för sig på att jobba med min egen nya hemsida, men det är svårt att komma till skott när det är till sig själv. Man får ju inte heller betalt av sig själv, så då blir det ju att man prioriterar annat.   

2 kommentarer:

  1. jag tillämpar lite av den här metoden med, framförallt när jag kör intervaller, för när jag ändå har gjort 5 kan jag lika gärna göra fler osv. Så kanjag ju inte bryta ett lopp om jag åkt hälften av det. I bland har jag bestämt mig för att bryta och tänker att om jag skulle råka åka en meter för långt där jag tänkt att bryta går det. då måste jag fortsätta. Det görj u att jag får en fix idé och kör vidare. Sjukt men det fungerar nästan alltid. Dock inte de senaste två loppen jag kört men då har jag varit vuxen och sett till min hälsa. Härligt inlägg Åsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött! Då är det inte bara jag som är konstig ;) Ibland är det givetvis rätt att bryta, hälsan går före allt!

      Radera