lördag 21 januari 2017

Ska vi strunta i stretchen?!



Grym träningsvärk lite här och där idag. Åkte lite skidor i Hindås igår tillsammans med Angelica på förmiddagen och på kvällen roade jag mig med gymträning.  Lärde mig att om man vill klara av många pull-ups är det en dålig idé att träna skidåkning innan, särskilt om det är första skidpasset på ett år. Klarar oftast minst 5-6 pull ups första setet, nu blev det 2 och en halv. Rätt ynkligt. Då är man ganska trött i överkroppen. Jag skulle vilja åka mer längd. Det är bra träning och gött när man tränat upp sig så att man kan åka lite längre utan att krokna. En av nackdelarna med att bo där man bor. Snön smälter så lätt.

I morse instruerade jag en cykelklass på SATS Torpa och det var fantastiskt drag, med grymma deltagare. Under våren kommer jag att gästspela med några cykelklasser på lite olika anläggningar på SATS i Göteborg och det är kul. Har nästan glömt hur roligt det kan vara att instruera cykel.
En sak som jag märkt som jag tycker är tråkigt, är att allt fler deltagare går innan klassen är slut. Det verkar på något sätt ha blivit mer "accepterat" att göra så. Det är fler som går innan det är slut nu än för några år sen. Som att när nedvarvningen börjar så är det helt ok för dem som vill att gå. Folk verkar generellt mer stressade när de tränar. Kollar telefonen. sms:ar, ringer under tiden de tränar. Jag har till och med varit med om folk som pratat i telefon under själva klassen.

Så länge det inte handlar om något absolut superviktigt, eller att man skulle börja må dåligt eller få ont någonstans, så tycker inte jag man går inte innan klassen är slut. Det är respektlöst främst för de deltagare som VILL vara med på hela klassen som blir störda av att någon börjar torka sin cykel och öppna dörren. Det är även respektlöst för instruktören som förberett en klass på xx minuter och inte 10 minuter mindre. Liksom, om det är full klass, för dem som hade tid och ville träna 60 minuter, men inte fick plats. Om du nu inte hinner träna 60 minuter, varför bokar du då in dig på ett sådant pass? Å andra sidan är det samma sak oavsett passets längd, det är alltid några som går innan det är slut. Tänk dig att du bokat in en timme med en personlig tränare. Talar du då om att du tyvärr "måste kila" efter 50 minuter, mitt i en övning? Jag tror inte den PT:n skulle bli särskilt glad och jag tror inte att många skulle göra så heller (annat är det förstås om instruktören drar över).
Jo, jag förstår, ni har så bråttom, och så mycket med ert, men oftast handlar det om 5, max 10 minuter som de flesta går tidigare från en klass. Så snäva marginaler tror jag inte de flesta av oss har. Och de få som har det så kanske ska börja se över sitt liv. Ha inte så bråttom. Fokusera på det ni ska göra här och nu.

Jag funderar på vad jag ska göra för att folk inte ska gå. Jag är ingen polis och gillar inte att säga innan klassen "ja och så går ingen innan det är slut", typ. Låsa dörren är inte heller ett alternativ, eller peka ut dem som går. Folk är ju där av fri vilja och tränar för sin egen skull.
Min tanke är istället att de som går ska "luras" att vara var. Eftersom de flesta går när den korta "stretchen" börjar, tänker jag att vi kanske ska strunta i den helt. Vi hoppar stretchen efter klassen. Folk får stretcha på eget bevåg. Istället lägger jag till 5 minuter på själva "hårdkörningen"  och kör en 5 minuter lång nedvarvning på cykeln och sen är det slut. Detta eftersom är svårare att gå mitt under sista låten.
Upplägget är inte helt bra, de flesta som kör spinning/cykling behöver öva på sin rörlighet och vissa rörlighetsövningar är sagt att de ska ingå som nedvarvning i en cykelklass, enligt SATS riktlinjer. Men kanske är det nödvändigt för att få bukt med otyget att folk går innan.

Tror att jag ska göra ett test!            
             

4 kommentarer:

  1. Det märkliga är att ofta dom som smiter tidigare hänger kvar och snackar i receptionen sen... Jag brukade göra så här: Innan passet berättade jag att jag har lagt ner mycket tid på att få till ett så bra och effektivt pass som möjligt och att alla delarna av passet var lika viktiga, det brukade funka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är konstigt. Det är ju väldigt få som går tidigare från tex ett Yogapass. Smart det där med att säga att man lagt ned mycket tid...för det har man ju också. Ska ta med mig detta ;)

      Radera
  2. På Sats Uppsala var det stora problemet att man inte kunde ta biljetter till 2 pass. (vi körde inte med internet-bokning). Så då var medlemmen antingen tvungen att springa ut o fixa en biljett till deras favvo-pass eller helt strunta i spinnpasset. Eftersom det inte var fullt på nästa pass så löste vi det med att de fick ta biljett till båda passen innan cyklingen.Sen är det ju viktigt att värma upp kunderna innan man belastar annars blir det rätt bortkastad tid. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att det var så på sats tidigare. Tror de har ändrat det nu för det blev sånt spring. Men det är dock fortfarande folk som "kilar iväg". Tror det handlar mycket om stress i allmänhet och lite brist på respekt för andra. Man tänker mest på sitt.

      Radera