lördag 14 januari 2017

Maria in Italia!




 Maria är på plats i Fiuggi, ca 6-7 mil från Rom. Här i Italien heter jag Maria. Jag heter ju det i andra namn, så när Italienarna kollar i mitt pass och inte kan uttala Åsa, blir de så glada när de ser att jag heter Maria. Det har hänt flera gånger och inte bara i Italien.
Denna gång tog det dock priset, när vi checkade in på hotellet och den trevlige mannen i receptionen kallade mig Maria utan att ens ha kollat i passet. Han måste ju blivit jätteglad när han sedan såg att jag ju faktiskt hette det! Eller så är det kanske något de kallar alla av kvinnligt kön som de inte vet vad de heter?

Fiuggi är en liten ort som ligger vackert bland lite lägre berg. Typiskt Italiensk liten stad, som mest är känd för sitt mineralrika vatten, som ska vara helande och till och med kunna lösa upp njurstenar. Har druckit det och mår ju så klart toppen. Nästan som Sven Nys-vattnet som fanns i Belgien för några år sedan. Förutom det har staden en bra "cappuccino-rate"(in egen påkomna rate för det pris en kopp vanligen kostar på barerna). Riktpriset  här är 1euro, förutom på turisthaket vid torget där det kostar 2, det är riktigt bra. Cappucino-raten indikerar hur mycket man utnyttjar turisterna. Allt över 2 euro är turistpris enligt mitt sätt att se det (nomalpris är runt 1,50 euro)

Vi bor på ett fantastiskt familjeägt hotell. Inte för att det är lyxigt eller så, men han som driver det är så vansinnigt trevlig. Han kommer ihåg vad alla heter och fixar det mesta. Tänk vad mycket det gör för ett Hotell att de som driver det är trevliga! Cyklarna får vi ha på rummet och det är väldigt ovanligt i Italien. Blir faktiskt lite sugen på att åka hit på våren eller hösten och kolla in vägar och mtb-trails.

Mackan vill inte gå ut i Kylan. Men idag var det fint. 




Vädret här är minst sagt omväxlande. Det vräkte ned regn hela dagen igår. På natten blev det snö och minusgrader. På morgonen var det strålande sol och flera minus, sen ganska varmt på dagen i solen. I natt ska det komma snö (även om det fortfarande är klar himmel) och i morgon kommer snöandet övergå i regn och några plusgrader. Banan är mycket vackert belägen i en park. Bland de finaste området jag crossat i tror jag. Ganska annorlunda bana med mycket asfalt/grus men två skogspartier som är extremt tekniskt krävande. Dessutom är de knappt två meter brett på många ställen (uci:s regler säger att det ska vara minst 3 meter, endast något kortare med smalare brukar godkännas) Detta är mer än ett kortare avsnitt som är mindre än 2m brett. På träningen idag blev det bara lerigare och lerigare i skogen för varje varv. Det är svårt att ens gå där. Jag testade både att köra med Rhino och traktordäcket Ernst. Ernst var överlägset bäst, med dem kunde jag köra många partier som ingen annan körde (i alla fall innan det blev för uppkört) Hade det varit mer offroadpartier hade det varit ett givet val om det är lika mycket lera i morgon, men då det är mycket asfalt också, är det inte helt rätt ändå, då det blir väldigt tungrullat där. Lutar åt Rhino ändå. Det extra luriga är att även asfalt och kullerstenarna är hala på sina ställen, fast man inte alltid ser det. Fryser det på i natt och inte tinar, då blir det väldigt svårt kan jag lova. Tänk er frusen knaggel-lera och snorhalasfalt. Blir nog löpardojor med spikar i istället. Ska blir skoj att se var morgondagen bjuder på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar